استفاده صحیح از فضا ها در دکوراسیون فروشگاه

برای شروع فرآیند استفاده از فضا ها در دکوراسیون فروشگاه خود ابتدا باید بدانیم کدام فضا ها اهمیت بیشتری دارند.

از جمله اجزای ثابت و مشترک هر فروشگاه میتوان به مواردی چون:

  • دیوار
  • میز فروشنده
  • ویترین
  • فضای تردد مشتری
  • و…

اشاره کرد. علاوه بر این، در پروسه طراحی داخلی فروشگاه مواردی چون تجربه مخاطب اهمیت بالایی دارد. در ادامه توضیحات بیشتری را در مورد هر کدام برای شما بیان میکنیم.

فضاهای مهم در طراحی داخلی فروشگاهدیوار

دیوار اولین چیزی نیست که به چشم مشتری میخورد اما یکی از مهم ترین قسمت هایی است که تعیین میکند فروشگاه شما یک فروشگاه ساده و کلاسیک است یا یک مغازه امروزی با اجناس شیک. با توجه به اصل مهم تناسب در طراحی داخلی، دیوار فروشگاه شما باید نسبت به دکوراسیون آن با یک تناسب کلی همراه باشد. قسمت اعظمی از این موضوع در همخوانی رنگ و دکور خلاصه میشود.

یک دیوار سفید احتمالا باعث بهم ریختن دکوراسیون تیره رنگ و اسپرت فروشگاه شما خواهد شد. پس در ابتدایی ترین حالت، به رنگ و طرح دیوار فروشگاه اهمیت بدهید.

فضاهای مهم طراحی داخلی فروشگاه: ویترین

بسیاری از مشتریان فروشگاه شما، صرفا با مشاهده ویترین تصمیم ورود به مغازه را گرفته اند. مطمئنا با طراحی یک ویترین خاص و زیبا میتوانید تعداد مشتریان فروشگاهتان را به طور قابل توجهی افزایش دهید. برای اینکه بتوانید یک ویترین زیبا طراحی کنید یک پیشنهاد مناسب وجود دارد:

ویترین فروشگاه رقبای خود را مشاهده کنید و صرفا سعی کنید تا مثل آنها نباشید!

دقیقا همین تمایز است که باعث افزایش چشمگیر مشتری هایتان خواهد شد. در چیدمان ویترین یک فروشگاه باید از بهترین محصولاتتان استفاده کنید. علاوه بر آن وجود چند اِلمان خاص نامرتبط در ویترین باعث جلب توجه بیشتر مشتریان خواهد شد (مانند وجود یک موتور کلاسیک قدیمی در ویترین فروشگاه لباس)

فضاهای مهم طراحی داخلی فروشگاه: فضای تردد مشتری

مزیت خود را به عیب تبدیل نکنید! برخی اوقات مشاهده میکنیم که یک فروشگاه لباس فروشی یا… در ابتدای راه اندازی بسیار موفق عمل کرده و مشتریان زیادی را جذب خود میکند. پس از مدتی و به دلیل فروش بالا، مدیر فروشگاه تصمیم میگیرد قفسه های فروش محصول را افزایش داده تا بتواند فروش و سود بیشتری را عاید کسب و کار کند اما در نهایت با کاهش شدید مشتریان روبرو میشود.

دلیل این موضوع، تبدیل مزیت به عیب است! فروشگاه مذکور تا ماه قبل باعث ایجاد یک حس و تجربه مثبت خرید در مشتریان میشد اما امروز به دلیل کاهش فضای تردد مشتریان، باعث منفی شدن این تجربه شده و مشتریان ثابت خود را از دست میدهد. به هیچ عنوان از اهمیت فضای تردد مشتری در فروشگاه غافل نشده و آن را فدای دیگر موارد نکنید.

فضاهای مهم طراحی داخلی فروشگاه: میز فروشنده

میز فروشنده تجلی‌گر عظمت فروشگاه شما نیست! پس لازم ندارید که یک چهارم فضای فروشگاه خود را با آن پر کنید. در فروشگاه های کوچک به شدت با این موضوع روبرو میشویم که فروشنده در پشت یک میز بسیار بزرگ ایستاده که فضای زیادی از فروشگاه را اشغال کرده است. پس تا جای ممکن میز را متناسب با دکوراسیون داخلی انتخاب کنید و به رنگ بندی آن نیز اهمیت بدهید.

بهبود تجربه خرید مشتریان

تنها فضاهای مهم طراحی داخلی یک فروشگاه نیستند که باعث بهبود تجربه خرید در مشتریان میشوند. نکات مهم دیگری هم وجود دارند که در صورت بهره بردن از آنها باعث افزایش مشتری و سود مغازه و کسب و کارتان خواهید شد:

روشنایی: رنگ دکوراسیون و دیوار های فروشگاه را با نور و روشنایی مغازه تنظیم کنید. نباید نور کم باعث خستگی چشم مخاطبان و بی رمق نشان دادن فروشگاه شود و در مقابل نور زیاد مغازه نباید جلوی مشاهده اجناس توسط مشتری را بگیرد. علاوه بر این بهتر است به جای چراغ های ساده و تکراری از چراغ های مدرن و یا با طرح های سنتی استفاده کنید تا جلوه ای خاص به طراحی داخلی فروشگاه و دکوراسیون داخلی آن بدهید.

موزیک: وجود یک موزیک ملایم علاوه بر ایجاد حس آرامش و لذت‌بخش در فروشگاه، میتواند به فروش بیشتر محصولات شما ختم شود.

چیدمان اجناس: لباس های یک شکل (به طور مثال پیراهن های ۴ خانه) یک فروشگاه لباس بهتر است تا در یک قفسه یا آویز قرار بگیرند و مشتری برای مشاهده آنها مجبور به مشاهده کل اجناس فروشگاه نشود. در چیدمان اجناس دقت کنید و تا حد ممکن به آسان شدن خرید مشتری توجه کنید.

ارتفاع ویترین ها: به جای استفاده از ویترین های سرتاسری، بهتر است تا از ویترین هایی با ارتفاع بلند و البته قابلیت دید بالا استفاده کنید. اجناس در ویترین بلند بیشتر از ویترین افقی دیده میشوند.

این نکات به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با طراحی درست و بهینه، از فضا ها به بهترین شکل استفاده کنید. از توجه شما سپاس گزاریم. 

می توانید متن کامل این مقاله را در تهران دیزاین سنتر مشاهده کنید. 

طراحی مدرن و شیک دکوراسیون دفتر کار

نیروهای شما ۸ ساعت از زمان خود را در دفتر کار می گذرانند، این یعنی یک سوم از روز. پس بسیار مهم است که این فضا بتواند در تمامی این مدت روحیه آنها را شاداب نگه داشته و از تحلیل قوای ذهنی آنها جلوگیری کند. مهم ترین نکته در طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار، وجود رنگ روشن بر روی در دیوار ها است.

رنگ های دلباز علاوه بر افزایش روحیه کارمندان باعث می شوند تا فضاهای کوچک کمی بزرگتر نشان داده شوند. در دکوراسیون داخلی دفتر از تابلو های زیبا و ساعت بر روی دیوار استفاده کنید. در مقابل میزکار را تا جای ممکن خلوت کنید تا اشیاء اضافه باعث حواس پرتی کارمندان و ایجاد تداخل در فعالیت های آنان نشود.

نکته: استفاده از رنگ روشن برای دیوار و رنگ تیره برای اشیاء، انتخابی بسیار حرفه ای است که باعث ایجاد تصور افزایش ظرفیت اتاق در ذهن مخاطبان میشوند.

دکوراسیون داخلی اتاق مدیر

شاید مهم ترین قسمت یک دفتر از نظر مخاطب و مشتری، اتاق مدیر باشد. پس بسیار مهم است که برای طراحی داخلی اتاق مدیر چه برنامه ریزی هایی داشته باشید.

اهمیت مبلمان اداری در این اتاق بسیار افزایش پیدا می کند و البته انتخاب صحیح از میان انواع آنها هم نیاز به تجربه دارد. یکی از انتخاب های حرفه ای این است که برای افزایش شکوه اتاق مدیر، از صندلی بزرگ و زیبایی استفاده شود و میز مدیریت متناسبی با صندلی نیز در جلو آن قرار بگیرد اما در مقابل برای صندلی مشتریان و مخاطبان، از صندلی های کوچکی استفاده شود که تا حد ممکن از اشغال فضا جلوگیری کنند.

رنگ این مبلمان هم نسبت به دکوراسیون اتاق مشخص می شود. اگر اتاق دارای فضای کوچکی باشد انتخاب مناسب، رنگ تیره است.

دکوراسیون اتاق حسابداری

جزء جدا نشدنی یک اتاق حسابداری، رایانه است. بهتر است در خرید رایانه و مخصوصا کیبورد (از کیبورد های کم صدا استفاده کنید) برای حسابدار های خود دقت لازم را داشته باشید تا در آینده مجبور به صرف هزینه دوباره نشوید.

سعی کنید در دکوراسیون اتاق حسابداری از رنگ های روشن استفاده کنید. علاوه بر آن با استفاده از گلدان های گل طبیعی فضای اتاق را شاد نگه دارید.

دکوراسیون داخلی بخش امور مشتریان

اگر در اتاق امور مشتریان صرفا نیروی های شما مشغول به کار اند، برای طراحی دکوراسیون آن از نکاتی که در قسمت دکوراسیون داخلی دفتر گفته شد استفاده کنید اما اگر قرار است مشتریان و مخاطبان خودشان به این بخش رجوع کرده و با نیرو های شما صحبت کنند باید بیش از پیش به زیبایی محیط اهمیت دهید.

مبلمان اداری این اتاق باید علاوه بر زیبایی دارای حس راحتی بسیار مناسبی باشند و باعث نشوند تا مشتریان شما در زمان استفاده از آن به مشکل بخورند. وجود خودکار و قلم در این اتاق یکی از ملزومات بوده اما بهتر است تا به جای خودکار های فنر دار قدیمی از قلم های شیک و جدید استفاده کرده و باعث ایجاد یک تمایز کوچک در دکوراسیون اتاق امور مشتریان خود شوید.

دکوراسیون داخلی اتاق جلسات

اتاق جلسات هم مانند اتاق مدیر از قسمت هایی است که می تواند باعث شکل گیری ذهنیت در مورد شرکت یا دفتر شما در ذهن مخاطب و رقبا شود.

بر دیوار های این اتاق از تابلو های زیبا استفاده کنید و علاوه بر آن، با استفاده از یک قفسه کوچک، افتخارات شرکت از جمله لوح های تقدیر و… را به نمایش بگذارید. میز استفاده شده باید نسبت به اندازه کل اتاق انتخاب شود و علاوه بر آن، رنگ میز با صندلی های آن همخوانی داشته باشد.

می توانید در مورد دکوراسیون داخلی دفتر کار و دیگر محیط های مورد نظرتان، به تهران دیزاین سنتر مراجعه کنید.

دیزاین دکوراسیون بوتیک لباس

اگر در یک بازار فروش لباس در حال تجارت باشید، نیاز دارید که مزیت و تمایز با دیگر رقبا برای خود ایجاد کنید. یکی از بهترین فعالیت های موجود، ایجاد تمایز در دکوراسیون فروشگاه است. اولین موردی که در یک فروشگاه بزرگ و نه تنها فروشگاه البسه در چشم مخاطب جلوه میکند، نمای آن از خارج و سپس دکوراسیون داخلی مغازه است.

دکوراسیون بوتیک لباس

ارائه توضیحات در مورد دکوراسیون بوتیک مطمئنا از عهده یک مقاله خارج است اما سعی میکنیم در ادامه به مهم ترین نکات در طراحیِ؛

  • دکوراسیون بوتیک لباس مردانه
  • دکوراسیون بوتیک لباس زنانه
  • دکوراسیون بوتیک لباس بچگانه

بپردازیم.

دیزاین دکوراسیون فروشگاه لباس مردانه

یکی از نکات حرفه ای برای طراحی دکوراسیون فروشگاه لباس مردانه، استفاده از فضای کلاسیک و رنگ های متمایل به تیره است. البته مطمئنا این ایده برای تمامی فروشگاه های لباس مردانه مناسب نیست اما تکنیکیی است که در فروشگاه های لباس های مجلسی و رسمی به خوبی اجرا شده و علاوه بر آن در فروشگاه های لباس اسپرت هم میتوان از آن استفاده کرد.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید. رنگ استفاده شده در دکوراسیون، رنگی تیره است اما به هیچ عنوان باعث ایجاد یک فضای تاریک و دلگیر نشده. این رنگ در ادغام با رنگ البسه یک فضای اسپرت و دلخواه را به وجود آورده است. در چنین فضایی لباس ها به خوبی در نظر مخاطب دیده میشوند و احتمال فروش افزایش پیدا میکند.

علاوه بر تمامی اینها، این دکوراسیون باعث ایجاد تمایزی خاص در بین شما و رقبایتان میشود که احتمالا در اغلب اوقات از رنگ های روشن در دکوراسیون فروشگاه خود استفاده میکنند.

نکته دیگر در مورد دیزاین بوتیک لباس مردانه، آزاد سازی فضای فروشگاه است.
حتی اگر فروشگاه کوچکی دارید قرار نیست تمامی فضای مغازه را با استفاده از مانکن ها و استند ها پر از لباس کنید. فروشگاه را به صورتی طراحی کنید که مشتریان بتوانند به راحتی در داخل آن گردش کرده و پس از یک مشاهده ۳۰ ثانیه ای به دلیل کمبود فضا از مغازه فراری نشوند.

برای این منظور به خوبی از پتانسیل دیوار های فروشگاه برای آویزان کردن اجناس استفاده کنید. همینطور میتوانید قسمتی از فضای میز فروشنده را نیز به فضای داخلی بوتیک اضافه کنید.

دکوراسیون فروشگاه لباس مردانه

یکی از نکات حرفه ای برای طراحی دکوراسیون فروشگاه لباس مردانه، استفاده از فضای کلاسیک و رنگ های متمایل به تیره است. البته مطمئنا این ایده برای تمامی فروشگاه های لباس مردانه مناسب نیست اما تکنیکیی است که در فروشگاه های لباس های مجلسی و رسمی به خوبی اجرا شده و علاوه بر آن در فروشگاه های لباس اسپرت هم میتوان از آن استفاده کرد.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید. رنگ استفاده شده در دکوراسیون، رنگی تیره است اما به هیچ عنوان باعث ایجاد یک فضای تاریک و دلگیر نشده. این رنگ در ادغام با رنگ البسه یک فضای اسپرت و دلخواه را به وجود آورده است. در چنین فضایی لباس ها به خوبی در نظر مخاطب دیده میشوند و احتمال فروش افزایش پیدا میکند.

علاوه بر تمامی اینها، این دکوراسیون باعث ایجاد تمایزی خاص در بین شما و رقبایتان میشود که احتمالا در اغلب اوقات از رنگ های روشن در دکوراسیون فروشگاه خود استفاده میکنند.

نکته دیگر در مورد دیزاین بوتیک لباس مردانه، آزاد سازی فضای فروشگاه است.
حتی اگر فروشگاه کوچکی دارید قرار نیست تمامی فضای مغازه را با استفاده از مانکن ها و استند ها پر از لباس کنید. فروشگاه را به صورتی طراحی کنید که مشتریان بتوانند به راحتی در داخل آن گردش کرده و پس از یک مشاهده ۳۰ ثانیه ای به دلیل کمبود فضا از مغازه فراری نشوند.

برای این منظور به خوبی از پتانسیل دیوار های فروشگاه برای آویزان کردن اجناس استفاده کنید. همینطور میتوانید قسمتی از فضای میز فروشنده را نیز به فضای داخلی بوتیک اضافه کنید.

دکوراسیون فروشگاه لباس زنانه

بر خلاف بوتیک مردانه، فروشگاه لباس زنانه بهتر است با استفاده از رنگ های روشن و دلباز طراحی شود. برای یک خریدار خانم حتی زیبایی دکوراسیون فروشگاه شما هم بسیار حائز اهمیت است و امکان دارد حتی قبل از ورود به فروشگاه، به دلیل چیدمان نامناسب دکور از تصمیم خود صرف نظر کرده و برای خرید به دیگر مغازه ها رجوع کند.

اگر خودتان صاحب یک فروشگاه لباس زنانه بوده و یا در فعالیت کاری خود مغازه ای برای فروش محصولات به خانم ها داشته بوده باشید، میدانید که خانم ها بسیار در خرید هایشان حساس و مشکل پسند اند. بهتر است برای اینکه بتوانید جوابگوی نیاز های این عزیزان باشید، دکوراسیون خود را به صورتی طراحی کنید که گنجایش انواع البسه مختلف در تنوع بالا را داشته باشد.

البته اگر از کیفیت و زیبایی محصولات خود کاملا مطمئنید و اطمینان دارید که هیچ کدام از مشتریان نمیتواند به سینه اجناس شما دست رد بزند، بهتر است تا به سمت طراحی دکوراسیون های خلوت بروید. چینش چنین دکوراسیونی نیازمند وجود یک طراح حرفه ای در کنار شماست.

به عنوان نکته آخر در مورد طراحی فروشگاه لباس زنانه باید بار دیگر این نکته را بازگو کنیم که بسیاری از خانم ها، در بیرون از مغازه و پس از مشاهده ویترین فروشگاه تصمیم میگیرند که به آن وارد شوند یا نه. پس تا جای ممکن به زیبایی ویترین اهمیت دهید.

دکوراسیون فروشگاه لباس بچه گانه

در دکوراسیون فروشگاه لباس بچگانه باید به ۳ نکته توجه کنید:

  • خلاقیت
  • خلاقیت
  • خلاقیت

در مقاله دکوراسیون فروشگاه کفش بچه گانه نیز ذکر کردیم که در نهایت این خود کودکان اند که تصمیم نهایی برای خرید کفش یا لباسشان را میگیرند. پس دکور بوتیک لباس خود را برای کودکان طراحی و بهینه کنید، نه بزرگسالان.

توصیه اکید میشود که تا حد ممکن از رنگ های تیره در طراحی این فروشگاه استفاده نکنید و در مقابل به سمت رنگ های روشن روی بیاورید. البته منظور از رنگ های روشن صرفا رنگ سفید یا زرد ملایم نیست. بلکه رنگ سبز، قرمز، آبی و… به خوبی میتواند دکوراسیونی زیبا برای مغازه شما بسازد. اگر توانایی استفاده از رنگ های مذکور در دیوار فروشگاه را به دلایل مختلف ندارید، میتوانید از آنها در دیگر اِلمان ها و اشیاء استفاده کنید.

مانند فروشگاه لباس زنانه، در دکوراسیون فروشگاه لباس بچه گانه نیز ویترین فروشگاه موضوع بسیار پر اهمیتی است. ویترین این فروشگاه را نه صرفا برای جذب مشتری بلکه به عنوان جزئی از فروشگاه بسازید. ویترین فروشگاهی که در تصویر پایین مشخص است به خوبی اهمیت این موضوع را نشان میدهد.

مقاله دیزاین دکوراسیون بوتیک لباس توسط تهران دیزاین سنتر منتشر شده است.

تغییر دکوراسیون اتریوم هتل و مدنیزه کردن آن

اتریوم هتل به هتلی هایی می گوییند که لابی آنها در فضای باز طراحی شده و می توان از قسمت لابی هتل، تمام ساختمان هتل را مشاهده کرد. اتریوم در لغت به معنی فضای باز است و به دلیل قرار گیری لابی هتل در فضای باز از این لغت برای این نوع هتل ها استفاده شده است. در این مقاله می خواهیم به بررسی چند نکته کاربردی و مهم برای به وجود آوردن تغییرات و مدرنیزه کردن یک اتریوم هتل قدیمی بپردازیم. به ما در تهران دیزاین سنتر همراه باشید.

۱از عناصر قدیمی رهایی پیدا کنید

وجود فواره های آبی در اتریوم هتل ها بسیار مرسوم است. اغلب این هتل های عظیم در فضای باز میانی خود، فواره های آبی بزرگی را قرار میدهند. این آب نماها میتوانند باعث کاهش انتقال صدا و در نهایت آرامش هتل شوند اما اگر کمی بیشتر به آنها توجه کنیم، هتل را با یک مرکز خرید اشتباه میگیرم!

مطمئنا راه های دیگری نیز وجود دارد که بتوان اتریوم هتل را کمی شیک و زیبا تر جلوه داد. برای این موضوع میتوانید توجه خود را بیشتر به ورودی هتل معطوف کنید. در همان ابتدا اشیاء بزرگ تاریخی را قرار دهید. مخاطبان امروزی علاقه دارند تا در هتلِ هر منطقه، با فرهنگ و تاریخ آن آشنا شوند.

علاوه بر این دقت داشته باشید که بسیاری از مشتریان وعده های غذایی را در خارج از هتل میل میکنند. پس صرفا تمرکز خود را بر روی ایجاد رستوران های بزرگ و عظیم در اتریوم هتل خود نگذارید. به جای آن میتوانید با یک رستوران محلی کوچک و منوی غذایی سالم، باعث افزایش حس مثبت مشتریان شوید.

۲به کف هتل اهمیت دهید

چمدان یک شیء جدایی ناپذیر از مشتریان هتل است و متاسفانه در بسیاری از هتل ها، کف به صورت نامنظم و بالا و پایین (ناهموار) ساخته شده. شاید در گذشته این مدل طراحی جذابیت داشت اما امروزه با توجه به چمدان های چرخدار همراه مسافران، دیگر نمیتوان روی آن مانور دارد. کف اتریوم هتل را همتراز کنید تا تجربه ای بهتر برای مسافران خود بسازید.

همینطور میتوانید قبل از پر کردن این فضاهای ناهموار، برای سیم های برق و لوله کشی از آنها استفاده کنید.

۳سقف را پایین نیاورید!

از جمله تکنیک هایی که در هتل های اتریوم قدیمی برای ساخت یک فضای صمیمی و خصوصی استفاده میشد، پایین آوردن سقف ها بود. بهتر است به جای اینکه سقف اتاق ها را کوتاه کنید، تنها قسمتی از آن را به صورت یک فضای صمیمی بسازید و مابقی را در مقیاس عادی بنا کنید.

میتوانید بالای سر میز ناهار خوری و یا تخت خواب با استفاده از داربست، تیر های کوچک و یا حتی کناف‌بندی، سقفی کوتاه زده و با استفاده از نورپردازی ملایم آن را تبدیل به یک فضای دونفره دوست داشتنی کنید.

۴به اضافه کردن امکانات جدید روی بیاورید

برای ساخت یک هتل اتریوم مدرن میتوانید به ایجاد امکانات جدید روی بیاورید.

  • مجسمه های جدید
  • یک گروه آوازه خان سنتی
  • میز و صندلی های مدرن شده
  • رنگ بندی جذاب
  • نور پردازی کافی همراه با چراغ های شیک
  • و…

تماماً از عناصری اند که باعث ایجاد یک تجربه خاص برای مشتریان و در نهایت به وجود آمدن اتریم هتل نوین شما میشوند.

می توانید نکات بیشتر درباره اتریوم هتل و مدرنیزه کردن آن را در تهران دیزاین سنتر مشاهده کنید.