برای شروع فرآیند استفاده از فضا ها در دکوراسیون فروشگاه خود ابتدا باید بدانیم کدام فضا ها اهمیت بیشتری دارند.
از جمله اجزای ثابت و مشترک هر فروشگاه میتوان به مواردی چون:
اشاره کرد. علاوه بر این، در پروسه طراحی داخلی فروشگاه مواردی چون تجربه مخاطب اهمیت بالایی دارد. در ادامه توضیحات بیشتری را در مورد هر کدام برای شما بیان میکنیم.
دیوار اولین چیزی نیست که به چشم مشتری میخورد اما یکی از مهم ترین قسمت هایی است که تعیین میکند فروشگاه شما یک فروشگاه ساده و کلاسیک است یا یک مغازه امروزی با اجناس شیک. با توجه به اصل مهم تناسب در طراحی داخلی، دیوار فروشگاه شما باید نسبت به دکوراسیون آن با یک تناسب کلی همراه باشد. قسمت اعظمی از این موضوع در همخوانی رنگ و دکور خلاصه میشود.
یک دیوار سفید احتمالا باعث بهم ریختن دکوراسیون تیره رنگ و اسپرت فروشگاه شما خواهد شد. پس در ابتدایی ترین حالت، به رنگ و طرح دیوار فروشگاه اهمیت بدهید.
بسیاری از مشتریان فروشگاه شما، صرفا با مشاهده ویترین تصمیم ورود به مغازه را گرفته اند. مطمئنا با طراحی یک ویترین خاص و زیبا میتوانید تعداد مشتریان فروشگاهتان را به طور قابل توجهی افزایش دهید. برای اینکه بتوانید یک ویترین زیبا طراحی کنید یک پیشنهاد مناسب وجود دارد:
ویترین فروشگاه رقبای خود را مشاهده کنید و صرفا سعی کنید تا مثل آنها نباشید!
دقیقا همین تمایز است که باعث افزایش چشمگیر مشتری هایتان خواهد شد. در چیدمان ویترین یک فروشگاه باید از بهترین محصولاتتان استفاده کنید. علاوه بر آن وجود چند اِلمان خاص نامرتبط در ویترین باعث جلب توجه بیشتر مشتریان خواهد شد (مانند وجود یک موتور کلاسیک قدیمی در ویترین فروشگاه لباس)
مزیت خود را به عیب تبدیل نکنید! برخی اوقات مشاهده میکنیم که یک فروشگاه لباس فروشی یا… در ابتدای راه اندازی بسیار موفق عمل کرده و مشتریان زیادی را جذب خود میکند. پس از مدتی و به دلیل فروش بالا، مدیر فروشگاه تصمیم میگیرد قفسه های فروش محصول را افزایش داده تا بتواند فروش و سود بیشتری را عاید کسب و کار کند اما در نهایت با کاهش شدید مشتریان روبرو میشود.
دلیل این موضوع، تبدیل مزیت به عیب است! فروشگاه مذکور تا ماه قبل باعث ایجاد یک حس و تجربه مثبت خرید در مشتریان میشد اما امروز به دلیل کاهش فضای تردد مشتریان، باعث منفی شدن این تجربه شده و مشتریان ثابت خود را از دست میدهد. به هیچ عنوان از اهمیت فضای تردد مشتری در فروشگاه غافل نشده و آن را فدای دیگر موارد نکنید.
میز فروشنده تجلیگر عظمت فروشگاه شما نیست! پس لازم ندارید که یک چهارم فضای فروشگاه خود را با آن پر کنید. در فروشگاه های کوچک به شدت با این موضوع روبرو میشویم که فروشنده در پشت یک میز بسیار بزرگ ایستاده که فضای زیادی از فروشگاه را اشغال کرده است. پس تا جای ممکن میز را متناسب با دکوراسیون داخلی انتخاب کنید و به رنگ بندی آن نیز اهمیت بدهید.
تنها فضاهای مهم طراحی داخلی یک فروشگاه نیستند که باعث بهبود تجربه خرید در مشتریان میشوند. نکات مهم دیگری هم وجود دارند که در صورت بهره بردن از آنها باعث افزایش مشتری و سود مغازه و کسب و کارتان خواهید شد:
روشنایی: رنگ دکوراسیون و دیوار های فروشگاه را با نور و روشنایی مغازه تنظیم کنید. نباید نور کم باعث خستگی چشم مخاطبان و بی رمق نشان دادن فروشگاه شود و در مقابل نور زیاد مغازه نباید جلوی مشاهده اجناس توسط مشتری را بگیرد. علاوه بر این بهتر است به جای چراغ های ساده و تکراری از چراغ های مدرن و یا با طرح های سنتی استفاده کنید تا جلوه ای خاص به طراحی داخلی فروشگاه و دکوراسیون داخلی آن بدهید.
موزیک: وجود یک موزیک ملایم علاوه بر ایجاد حس آرامش و لذتبخش در فروشگاه، میتواند به فروش بیشتر محصولات شما ختم شود.
چیدمان اجناس: لباس های یک شکل (به طور مثال پیراهن های ۴ خانه) یک فروشگاه لباس بهتر است تا در یک قفسه یا آویز قرار بگیرند و مشتری برای مشاهده آنها مجبور به مشاهده کل اجناس فروشگاه نشود. در چیدمان اجناس دقت کنید و تا حد ممکن به آسان شدن خرید مشتری توجه کنید.
ارتفاع ویترین ها: به جای استفاده از ویترین های سرتاسری، بهتر است تا از ویترین هایی با ارتفاع بلند و البته قابلیت دید بالا استفاده کنید. اجناس در ویترین بلند بیشتر از ویترین افقی دیده میشوند.
این نکات به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با طراحی درست و بهینه، از فضا ها به بهترین شکل استفاده کنید. از توجه شما سپاس گزاریم.
می توانید متن کامل این مقاله را در تهران دیزاین سنتر مشاهده کنید.