اگر بخواهیم از نظر بصری برندینگ دفتر کار را توصیف کنیم باید بگوییم برندینگ دفتر کار در حقیقت تصویری سه بعدی از برند شماست. با پیاده سازی علائم و مشخصههای برند شما در دکوراسیون داخلی دفتر کار، آن را به فضایی ایجاد میکنند که به خوبی شما را به دیگران معرفی کند. فرد با ورود به این مجموعه بدون خواندن چیزی یا نگاه انداختن به لوگوی آن میتواند متوجه شود این محیط کار برای چه شرکتی است. ایجاد این حس آشنایی و نزدیکی موجب میشود مشتریان تجربه بهتری با برند شما داشته باشند.
چرا پیاده سازی هویت برند در طراحی داخلی دفتر کار اهمیت دارد
برندینگ دفتر کار فواید زیادی دارد. به طور کلی دکوراسیون داخلی دفتر کار تاثیر بسزایی به روی کسب و کارتان خواهد داشت. پیش از هر چیزی، کارمندان شما در محیطی که به خوبی، کاربردی، زیبا و راحت دکور شده باشد احساس بهتری خواهند داشت. همچنین دکوراسیون داخلی دفتر کار میتواند به روی خلاقیت کارکنان شما نیز تاثیرگذار باشد که در نهایت خلاقیت بیشتر آنها برای کسب و کارتان بسیار مفید خواهد بود. حال وقتی دفتر کار را طوری طراحی کنید که هویت برند شما در آن نمایان باشد، همه چیز جدیتر میشود. کارمندان شما در محیطی که در آن برندینگ انجام شده احساس شادابی بیشتری خواهند داشت و وفاداریشان به آن شرکت نیز بیشتر خواهد شد. آنها در راستای اهداف و ارزشهای آن برند با جدیت بیشتری قدم خواهند برداشت.
شناخته شدن بیشتر
از سوی دیگر، تاثیر دکوراسیون داخلی در برندینگ را نیز نمیتوان انکار کرد. دفتر کار شما فضای وسیعی را در بر میگیرد که شما با اختصاص دادن این فضا به برندنتان میتوانید در راستای معرفی خودتان نیز قدم بردارید. وقتی شخصی وارد محیط کارتان میشود این دکوراسیون دفتر کار شما است که پیش از حتی صحبت کردن با کارکنانتان با مشتریانتان صحبت میکند. آنچه شما بعنوان دکوراسیون داخلی در این محیط پیاده سازی میکنید شما را از رقبایتان جدا خواهد کرد. با اختصاص دادن این فضا به رنگها، لوگو و پیامهایتان به طور ناخودآگاه تصویری در ذهن مشتریانتان ایجاد میکنید که فراموش نخواهند کرد. در نتیجه ارتباط بهتری با مشتری خود برقرار خواهید کرد.
در برندینگ دفتر کار چه نکاتی باید رعایت شود؟
در قدم اول برای داشتن یک محیط کار پویا، ایجاد محیطی راحت و پایبند به اصول ارگونومی اهمیت دارد. در کنار آن باید بدانید در برندینگ دفتر کار باید از چه نکاتی پیروی کرده و از چه ابزاری استفاده کنید.
استفاده از علائم و لوگو ها
همه آنچه در نگاه اول در یک دفتر کار دیده میشود ظاهر آن است. یکی از مواردی که میتواند در ظاهر دکوراسیون دفتر کار، برندتان را به نمایش بگذارد علائم است. علائم میتوانند دفتر کار شما را منظم و سازماندهی شده نشان دهند. علائمی که به پیاده سازی هویت برند در طراحی دفتر کار شما کمک میکنند شامل لوگو، نام شرکت، رنگهای برند و حتی علائم و نشانههایی برای مسیریابی، علائم دپارتمانها یا دفاتر مختلف و حتی فونتی یکسان و یکپارچه که در برندسازی شما مورد استفاده قرار گرفته شده میشود. اگر در نگاه اول نتوانید این نظم را در محیط ایجاد کنید، شخصی که وارد دفتر کار شما میشود احساس خواهد کرد شما به اندازه کافی منظم و سازمانیافته نیستید و حتی ممکن است نظرش نسبت به برند شما تغییر کند.
لوگو و شعاری که دارید میتوانند به خوبی در نگاه اول شما را به افرادی که وارد شرکتتان میشوند معرفی کنند. بنابراین از آن در فرایند برندینگ دفتر کار بهره بگیرید.
رنگ ها
بهره گیری از رنگ ها مورد مهم دیگر در برندینگ دفتر کار است. برند شما یک پالت رنگی دارد که باید به خوبی از آن برای پیاده سازی هویت برند در طراحی دفتر کار استفاده شود. اما در انتخاب رنگ و پیاده سازی رنگ سازمانی در دکوراسیون داخلی نباید اغراق شود. بلکه باید همه چیز به تناسب خاص خودش در فضا مورد استفاده قرار بگیرد. با انتخاب رنگهای درست در دفتر کارتان میتوانید بهره وری کارمندان، روحیه عمومی و سلامت محیط کار را ارتقا دهید. همانطور که گفته شد نه قرار است رنگها را بیش از اندازه به کار بگیرید نه به طور کل آنها را فراموش کنید. استفاده از رنگها را به دیوارها و آثار هنری محدود نکنید. بلکه میتوانید وسایل دکوری کوچک روی میز، یا میز و صندلیهای اداری را نیز با رنگی خاص انتخاب کنید.
در حالیکه معمولا رنگهای اصلی برندتان باید در فضا غالب باشند، میتوانید چند رنگ دیگر نیز با توجه به کارتان در نظر بگیرید. معمولا ترکیبی از رنگها میتواند تاثیر بهتری در فضا بگذارد. برای ترکیب کردن رنگها نیز میتوانید از نکات زیر استفاده کنید:
ترکیب آبی و سبز احساس آرامش بیشتری در فضا ایجاد میکند و کارایی افراد را بالاتر میبرد. این ترکیب اغلب در محیطهای باز یا اوپن آفیسها به کار گرفته میشود.
قرمز رنگ جذابی است اما نباید در محیط کار زیاد استفاده شود چرا که موجب میشود کارمندان تمرکز کافی برای کار کردن در محیطی که زیاده از حد قرمز است نداشته باشند.
رنگ سفید فضا را بزرگتر نشان میدهد. اما در نظر داشته باشید برای اینکه بکر بودن و جذابیتی که این رنگ در فضا ایجاد میکند از بین نرود باید همیشه کاملا سفید باقی بماند.
زرد یک رنگ با انرژی مثبت است که میتواند خلاقیت یک محیط کار را بالا ببرد. بخصوص در مکانهایی که میخواهید همفکری و مشارکت صورت گیرد.
رنگهای مشکی و خاکستری این روزها در دفاتر کار، بخصوص دکوراسیونهای صنعتی، بسیار کاربرد دارند چرا که رسمیت خاصی به محیط میبخشد.
با توجه به رنگهای برندتان و استفاده از چند رنگ متنوع دیگر، به زیبایی میتوانید هویت برندتان را در دکوراسیون داخلی دفتر کارتان به تصویر بکشید.
چیدمان و طراحی
نوع چیدمان دکوراسیون یک دفتر کار نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. چیدمان صحیح میتواند مشارکت و همکاری را بین کارمندان بالا ببرد. از آنجایی که کارمندان زمان زیادی را در محیط کار سپری میکنند، شما باید کاری کنید که بهتر و موثرتر بتوانند عمل کنند و به نوعی به آنها انگیزه بدهید. از سوی دیگر، این چیدمان توسط مشتریان شما نیز دیده میشود. پس هر چه کاربردیتر و مرتبتر باشد در برندینگ شما تاثیر بهتری خواهد گذاشت. نکاتی که باید در چیدمان و طراحی دفتر کار در نظر بگیرید:
نور و فضای کار؛ نور کم تاثیر منفی به روی بهرهوری و احساسات افرادی که در یک محیط کار میکنند خواهد گذاشت. اگر میخواهید از نور طبیعی کمک بگیرید باید دفتر کار را طوری بچینید که همه به یک اندازه از این نور بهرهمند شوند. به هر یک از کارمندان فضای کافی برای حرکت بدهید تا بتوانید محیطی مشارکتیتر و تعاملیتر ایجاد کنید. اگر در دفتر کارتان تردد صورت میگیرد، این نکته را در زمینه رفت و آمد اشخاص به داخل شرکت نیز در نظر بگیرید.
فضای استراحت؛ این فضا باید جایی دورتر از میز کار کارمندان باشد. جایی که منظره متفاوتی داشته باشد و کارمندان در آن احساس راحتی بیشتری داشته باشند و بتوانند تبادل نظر کنند.
تمیزی و نظم؛ بخشی از برندینگ دفتر کار، ایجاد حس اولیه خوب برای افرادیست که وارد شرکت شما میشوند. همانطور که گفته شد سایر اشخاص هویت شما را با ورود به دفتر کارتان متوجه میشوند. در کنار تمامی کارهایی که برای پیاده سازی هویت برند در طراحی دفتر کار انجام دادید، اگر در نهایت دفتر کاری نامرتب و نامنظم داشته باشید باز هم در نظر مشتریتان قابل اعتماد نخواهید بود. محیط کار شما داستانی از برندتان را بازگو میکند، پس باید تا جای ممکن تلاش کنید این داستان به خوبی و تاثیرگذار بیان شود.
چیدمان متفاوت و در عین حال کاربردی میتواند برند شما را در نظر دیگران خلاقتر نشان دهد.
وسایل مورد استفاده در دکوراسیون داخلی
انتخاب وسایل یک دفتر کار از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که میز و صندلی و هر آنچه در چیدمان یک دفتر کار تاثیرگذار است تصویری از برند شما را به نمایش میگذارند. با توجه به نوع فعالیتی که دارید و اینکه میخواهید چه محیطی را خلق کنید، میتوانید از مبلمان، صندلی و میزهای مختلفی برای دکوراسیون داخلی دفتر کارتان استفاده کنید. بعنوان مثال، میز و صندلی کارمندان از جمله وسایلی هستند که کارمندان کل روز را با آنها سپری میکنند. انتخاب میز و صندلی ارزان قیمت که اصولی طراحی نشدهاند به روی کارکرد آنها تاثیر گذار است. همچنین مبلمانی که میهمانان شما قرار است به روی آن بنشینند نیز برند شما را معرفی میکنند. راحتی و زیبایی آنها را نیز باید در نظر بگیرید.
منبع: شرکت معماری و دکوراسیون داخلی تهران دیزاین سنتر
در بررسی محل کارهای امریکا در سال ۲۰۲۰، این سوال پرسیده شد و پاسخ باید از بین گزینه های خانه، محل کار شرکت، یک فضای همکاری و کافی شاپ انتخاب میشد. بدون شک ترجیح مردم برای کار، فضای شرکت بود تا زمانی که کار آنها را پشتیبانی میکرد.
در هر صورت قبل از اینکه از کارمندان بخواهیم به دفتر کار برگردند باید اطمینان حاصل کنیم که در آن محیط احساس امنیت، سلامتی و ارزشمندی میکنند.
مهارتها و عادات کار در خانه خیلی زود درک میشوند و توسعه مییابند، اما از طرفی برگرداندن صدها هزار نفر به محیط کار، کاریست نه چندان آسان و نیازمند صرف زمان زیادی است. در ادامه برخی از راهکارها در مورد اولین اقداماتی که شرکتها میتوانند در کوتاه مدت انجام دهند، آورده شده است.
برنامه ریزی برای حال نزدیک
فاصله خود را حفظ کنید. به جز در مواردی که افراد از ماسک استفاده میکنند، قانون فاصله اجتماعی ۱/۸۰ متری در محیط کار باید رعایت شود. این مساله تا زمانی که واکسن کرونا کشف نشده باید رعایت شود تا ویروس کرونا جان کارمندان را تهدید ننماید.
در اتاقهای کنفرانس با بیش از ۱۰ صندلی، صندلیهای اضافی باید موقتا خارج شوند. صندلیهای همکاران باید با فاصله بیش از قبل چیده شوند و افراد را تشویق به همکاری مجازی تا حد ممکن بنمایید.
تراکم محیط های کاری را کمتر کنید. این موضوع ممکن است در فضاهایی که فواصل میزها محدود است (مانند open office ها) تبدیل به چالش شود. در شرایطی که فضای بین میزها کمتر از ۱/۸۰ متر است، از میزها به صورت یک در میان استفاده شود. این امر میتواند با دورکاری نصف افراد از منزل یا مستقر شدن آنها در سایر فضاها حاصل گردد.
بدین ترتیب فضایی ایدهآل برای کارمندان مهیا میگردد به طوری که آنها با هم روبرو نمیشوند. استفاده از پارتیشن جهت تفکیک فضاها راه حل مناسب دیگری است که به رویارویی کمتر همکاران کمک میکند.
هدف جلوگیری از پخش ویروسهای بالقوه مضر است که از طریق صحبت کردن، سرفه و عطسه منتقل میشوند. همچنین بهتر است از شرایطی که یک کارمند ایستاده و دیگری در حباب ۱/۸ متری همان شخص نشسته است جلوگیری به عمل آید.
برای صندلیهای متحرک و بدون استفاده فکری بکنید.برای بازگشت به محل کار ، میزهایی که قبلا به صورت مشترک استفاده میشدند را اکنون در طول روز یا هفته به یک فرد اختصاص دهید و قبل از استفاده فرد جدید کاملا ضدعفونی کنید.
استفاده از وسایل مشترک را محدود کنید.بهتر است برای هر فرد لوازم اختصاصی از قبیل موس، کیبورد، هدست، گوشی تلفن و … به صورت جداگانه در نظر گرفته شود و افراد از وسایل یکدیگر استفاده نکنند.
پروتکلهای بهداشتی وضع کنید. سلامت کارمندان وابسته به نظافت و امنیت محیط کار است. سازمانها باید قوانین بهداشتی سختگیرانهای را وضع و پیادهسازی کنند. این قوانین علاوه بر فضاهای کاری، شامل اتاق کنفرانس، ناهارخوری، میزهای پذیرش و سایر فضاهای مشترک در طول روز میشود. کارمندان باید از دستمال مرطوب و مایع ضدعفونی کننده دست به خصوص در فضاهای پرتردد دفتر کار استفاده نمایند. اگر کارگران در سلامت و بهداشت محیط کار خود بکوشند، کار متخصصان موثرتر خواهد بود.
تجهیزات تهویه و تصفیه هوا را بهبود ببخشید.هوایی که ما تنفس میکنیم همچنین یک منبع مشترک است، بنابراین برای حفاظت از فضاهای مشترک از سیستمهای تصفیه هوا استفاده کنید. سیستم های تصفیه هوا و ضدعفونی نصب کنید. بسیاری از این دستگاهها کیفیت هوا را برروی صفحه نمایش میدهند و به صورت مداوم هوا و سطوح را عاری از باکتری، ویروس، جرم، ترکیبات آلی فرار، دود و سایر موارد آلرژی زا حفظ میکنند.
سطح بهداشت را بالا ببرید.سرویس های بهداشتی را به شیرهای آب و صابون ریزهای هوشمند تجهیز کنید تا تماس دست ها با آنها به حداقل برسد. کارفرمایان همچنین باید تعدادی مایع ضدعفونی کننده با الکل ۶۵-۹۰ درصد را در لابیها، اتاقهای کنفرانس و سالنها قرار دهند. سطلهای زباله و مخازن بازیافت جهت باز شدن نیازی به لمس نداشته باشند. دستگیره درها، دکمه آسانسور، دربازکنها و سایر تجهیزات مشترک به طور مرتب در طول روز ضدعفونی شوند.
میز کار استاندارد رابطه مستقیمی با سلامت جسمی و حتی میزان بهرهوری شما دارد. به دلایل زیر باید به استانداردهای میز کار خود توجه کنید:
فضای کاری نامناسب و استفاده از میز کار غیر استاندارد باعث افزایش آسیبهای مرتبط با کار میشود که عبارتاند از درد و ناراحتی در گردن، شانه و کمر. حتی دردهای عضلانی و مشکلات در مفاصل نیز نتیجه استفاده از میز و صندلی نامناسب است. هر چقدر زمان بیشتری را پشت میز بگذرانید، احتمال این آسیبها هم بیشتر میشود.
به همین دلیل یکی از مهمترین چیزهایی که در موقع انتخاب و خرید میز کار باید در نظر بگیرید، ارتفاع میز تحریر است. ارتفاع میز تحریر استانداردهایی دارد که باید در نظر بگیرید و البته راحتی شما در نهایت، غیر از ارتفاع میز، به نوع و ارتفاع صندلی هم بستگی دارد.
شاید هرگز تصور نکنید که میز اداری راحت میتواند روی بهرهوری شما هم تاثیر گذار باشد. کارمند شاد که در محل کار احساس راحتی کند، بدون شک بهرهوری بیشتری خواهد داشت. اگر فضای کار برای نیروی کار، ایدهآل و راحت نباشد، دوست دارد زودتر آن را ترک کند و وقت کمتری در آن بگذراند.
حالا که به اهمیت میز کار استاندارد پیدا بردید، ویژگیهای آن را هم بخوانید.
میز کار با ابعاد و مشخصههای استانداردی ساخته میشود. مناسب بودن میز کار به عوامل مختلفی بستگی دارد و البته برای راحتی نهایی مصرفکننده، عوامل دیگری غیر از میز هم دست به دست هم میدهند. اما در مجموع، اگر میز تحریر را به تنهایی در نظر بگیریم برای اینکه استاندارد و مناسب باشد باید ویژگیهای زیر را داشته باشد:
حتما کلمه ارگونومی را در توضیحات محصولات مختلف در سایتهای فروش آنلاین دیدهاید و آن را به عنوان مزیت بسیاری از وسایل از جمله میز و صندلی عنوان میکنند. اما ارگونومی یعنی چه؟
ارگونومی به معنای استفاده از اطلاعات علمی موجود در مورد انسان برای طراحی محیط کار است. بر همین اساس استانداردهای مختلفی برای میز تحریر در نظر گرفته شده است.
ارتفاع بیشتر میزهای تحریر حدودا ۷۵ سانتیمتر است. اما این ارتفاع برای یک فرد عادی با قد متوسط، مناسب است. اگر قدی بلندتر یا کوتاهتر از معمول دارید یا هر ویژگی دیگری که باعث میشود این ابعاد برای شما مناسب نباشد برای ارتفاع میز تحریر باید به این نکته توجه کنید: وقتی پشت میز قرار میگیرید، باید فضای کافی برای قرار دادن پاهایتان داشته باشید. پاهایتان را باید بتوانید نود درجه خم کنید و در همین حالت که نشستهاید، دستهای شما باید به راحتی روی میز قرار بگیرد.
چون افراد ویژگیهای فیزیکی متفاوتی دارند، میزهایی که دارای قابلیت تنظیم ارتفاع باشند، گزینه بهتری برای خرید هستند.
میز تحریر و میزهای اداری دیگر محدود به شکلهای ساده سابق نیستند. میتوانید با توجه محیط، آنها را طراحی کنید، طوری که داخل فضاهای خاص قرار بگیرند. سطح میزها ممکن است مستطیل، شبیه حرف «ال» و حتی نیمدایره باشد. در مورد سطح میز، ابعاد آن بستگی به نیازهای شما دارد. باید اندازهای باشد که بتوانید وسایل ضروری خود را روی آن قرار دهید. جای کافی برای کامپیوتر، پرینتر، دیوایسهای مرتبط، اسناد و مدارک و دفاتر و… داشته باشد.
به دلیل نیازهای متفاوت افراد، ابعاد سطح میز کار هم تنوع زیادی دارد و باید با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. میزی انتخاب کنید که اگر تغییر مکان دادید، در همه جا به راحتی قابل استفاده باشد و برای گذاشتن آن در محیط مورد نظر با مشکل مواجه نشوید.
یک میز کار اداری استاندارد معمولا غیر از سطح رویی دارای شلفها یا کشوهایی برای نگهداری وسایل است. البته داشتن این قسمت ضرورتی ندارد ولی در اختیار داشتن این فضا به خلوتتر شدن سطح میز کمک میکند.
این ویژگیها در کنار صندلی مناسب، باعث میشوند که در حین کار پشت میزتان، احساس راحتی داشته باشید و ستون فقرات شما در حالتی قرار بگیرد که هیچ فشار اضافهای به هیچ قسمتی از آن وارد نشود. با میز اداری و صندلی مناسب، میتوانید درصد زیادی از اسیبهای محل کار را به حداقل برسانید.
منبع: تهران دیزاین سنتر
لابی و دفتر پذیرش معمولا اولین جایی است که هر کسی هنگام ورود به شرکت شما با آن مواجه میشود. بنابراین شما اولین تاثیر خود را به روی مشتری، کارمند، یا مدیران سایر شرکتها در این فضا ایجاد میکنید. با توجه به اینکه روزانه افراد زیادی از این سالن عبور میکنند، باید کفپوشی برای لابی انتخاب کنید که با هر بار قدم برداشتن ردی به روی آن باقی نماند و مقاومت بالایی داشته باشد. کفپوشهای بادوامی که در عین حال برای این فضا زیبا نیز هستند شامل موارد زیر میشوند:
کفپوش دفتر کار باید با توجه به تسهیلاتی که در آن فضا قرار میدهید انتخاب شود. بعنوان مثال آیا تردد در این فضا زیاد است یا نیاز است سر و صدای اطراف از بین برود؟ برای دفاتر اداری اغلب بادوام بودن کفپوش و نصب آسان آن اهمیت بالایی دارد. با توجه به این کاربردها و نوع فعالیتی که در دفتر کار شرکتتان دارید میتوانید این گزینهها را انتخاب کنید:
اتاق کنفرانس یکی از اتاقهای مهم در یک دفتر کار است. چرا که بسیاری از ملاقاتهای مهم از جمله ملاقات با مشتری، سهامدار یا کارمندان در این فضا انجام میشود. بنابراین طراحی و دکوراسیون اتاق کنفرانس باید چشمگیر باشد. در این طراحی کفپوش یکی از مهمترین عناصر است که میتواند در نگاه اول تاثیر خوب یا بد به روی فردی که وارد این اتاق میشود بگذارد. بنابراین در حالیکه در سایر فضاهای دفتر کار مقاومت و پایداری کفپوش اهمیت دارد، در اتاق کنفرانس زیبایی حرف اول را میزند. با توجه به اینکه ظاهر در انتخاب کفپوش مناسب اتاق کنفرانس از اهمیت بالایی برخوردار است میتوانید کفپوشهای زیر را انتخاب کنید:
موکتهای اداری با توجه به دکوراسیون اتاق کنفرانس میتوانند انتخاب مناسبی برای این فضای رسمی باشند.
یکی دیگر از قسمتهای مهم در فرآیند انتخاب کفپوش مناسب دفتر کار، آشپزخانه شرکت است. مطرحترین موضوع در آشپزخانه مقاوم بودن در برابر آب، چربی و لیز نبودن کف است. کفپوش مناسب آشپزخانه باید به راحتی تمیز شود و تعمیر و نگهداری آن نیز آسان باشد. برخی کفپوشها که میتوانید برای آشپزخانه یک شرکت انتخاب کنید:
منبع: شرکت معماری و دکوراسیون داخلی تهران دیزاین سنتر
جلسات کاری امری غیرقابل اجتناب برای شرکت ها محسوب میشوند. اگر جلسههای زیادی که در طول هفته کاری برگزار میشود، شما را کلافه میکند، قطعا در داشتن این حس تنها نیستید. تحقیقات اخیر گروه تجاری دانشگاه هاروارد که اخیراً ۱۸۲ مدیر ارشد را در صنایع مختلف مورد بررسی قرار داد، نشان داد که:
✓ ۷۱٪ اظهار داشتند که جلسات غیرمولد و ناکارآمد است.
✓ ۶۲٪ معتقد بودند که جلسات فرصت های همکاری تیم را از بین میبرد.
بنابراین، نیاز است که شرایطی به وجود آورید که جلسات کاری پربار شود. مهمترین نکته در این راستا طراحی داخلی اتاق کنفرانس است. در زیر اصول کلی طراحی اتاق کنفرانس آورده شده است که میتواند به شما در بهبود فضای جلسات کمک کند. با این ایدهها میتوانید از هر دقیقهای که در جلسه صرف میکنید، بیشترین بهره را ببرید.
یک اتاق کنفرانس بزرگ برای انواع جلسات کاری مناسب است. با این حال، این اتاق ها برای جلسات سریع طوفان فکری یا جلسات فردی ایده آل نیستند. با اینکه فضای اتاق کنفرانس مشکل اصلی بسیاری از مشاغل در حال رشد است، اما معمولا فضای بزرگی برای اهداف کوچک در نظر گرفته میشود که این منجر به اتلاف منابع است.
برای حل این معضل، بسیاری از مشاغل تصمیم به طراحی داخلی اتاق جلسات قابل انعطاف و قابل تنظیم میگیرند. نگران نباشید؛ نیازی به خراب کردن دیوار یا نصب تیرهای جدید نیست. این انعطاف پذیری با تقسیم کنندهها یا پارتیشن ها قابل اجراست. بنابراین میتوانید یک اتاق کنفرانس بزرگ را به دو قسمت تقسیم کنید یا چندین فضای را با هم ادغام کنید تا یک فضای بزرگ ایجاد شود.
البته باید در نظر داشته باشید که تقسیم یک فضای بزرگ به فضاهای کوچکتر برای طراحی اتاق جلسات با استفاده از این پارتیشن ها، مشکلاتی برای آکوستیک کردن فضا به همراه خواهد داشت.
چیدمان مختلفی وجود دارد که میتوانید در اتاق کنفرانس استفاده کنید. شاید یک طرح U شکل، برای سخنرانی مناسب تر باشد. یا شاید اگر از میز کلاس و صندلی استفاده کنید، افراد بیشتری بتوانند در اتاق جای بگیرند. نهایتا هر تصمیمی که برای چیدمان مبلمان میگیرید، باید راحتی شرکت کنندگان در جلسه را در اولویت قرار دهید. این به معنی اتاقی راحت، توانایی دیدن و شنیدن واضح صدا است.
در ادامه ۳ نمونه از طرح های مورد استفاده در چیدمان و طراحی اتاق کنفرانس را بررسی میکنیم:
فضای نیمه دایرهای همیشه میتواند توجه را به یک نقطه در اتاق معطوف کند. در این سبک طراحی هیچ فضایی برای پنهان یا نقظه کوری وجود ندارد و همه افراد حاضر قابل رویت هستند. اما این فضا فقط برای جمعیتهای کوچکتر مناسب است و برای اتاق جلسات با ظرفیت های بیش از ۵۰-۶۰ نفر مناسب نیست.
این طرح یک خم بزرگتر است که به اعضا کمک میکند تا در یک محیط بزرگتر قرار بگیرند. طرح بیضی شکل مناسب ترین طرح برای طراحی اتاق کنفرانس برای جلسات هیئت مدیره است که مشارکت بهتری را ایجاد میکند.
در این طرح ردیفهای میز و صندلی برای نشستن افراد وجود دارد. و سخنران همیشه در مقابل سایر افراد سخنرانی میکند. طراحان داخلی به دنبال بهبود ظاهر این سبک هستند تا آن را دوستانهتر کرده و یک فضای مشارکتی ایجاد کنند.
منبع: تهران دیزاین سنتر