اگر بخواهیم از نظر بصری برندینگ دفتر کار را توصیف کنیم باید بگوییم برندینگ دفتر کار در حقیقت تصویری سه بعدی از برند شماست. با پیاده سازی علائم و مشخصههای برند شما در دکوراسیون داخلی دفتر کار، آن را به فضایی ایجاد میکنند که به خوبی شما را به دیگران معرفی کند. فرد با ورود به این مجموعه بدون خواندن چیزی یا نگاه انداختن به لوگوی آن میتواند متوجه شود این محیط کار برای چه شرکتی است. ایجاد این حس آشنایی و نزدیکی موجب میشود مشتریان تجربه بهتری با برند شما داشته باشند.
چرا پیاده سازی هویت برند در طراحی داخلی دفتر کار اهمیت دارد
برندینگ دفتر کار فواید زیادی دارد. به طور کلی دکوراسیون داخلی دفتر کار تاثیر بسزایی به روی کسب و کارتان خواهد داشت. پیش از هر چیزی، کارمندان شما در محیطی که به خوبی، کاربردی، زیبا و راحت دکور شده باشد احساس بهتری خواهند داشت. همچنین دکوراسیون داخلی دفتر کار میتواند به روی خلاقیت کارکنان شما نیز تاثیرگذار باشد که در نهایت خلاقیت بیشتر آنها برای کسب و کارتان بسیار مفید خواهد بود. حال وقتی دفتر کار را طوری طراحی کنید که هویت برند شما در آن نمایان باشد، همه چیز جدیتر میشود. کارمندان شما در محیطی که در آن برندینگ انجام شده احساس شادابی بیشتری خواهند داشت و وفاداریشان به آن شرکت نیز بیشتر خواهد شد. آنها در راستای اهداف و ارزشهای آن برند با جدیت بیشتری قدم خواهند برداشت.
شناخته شدن بیشتر
از سوی دیگر، تاثیر دکوراسیون داخلی در برندینگ را نیز نمیتوان انکار کرد. دفتر کار شما فضای وسیعی را در بر میگیرد که شما با اختصاص دادن این فضا به برندنتان میتوانید در راستای معرفی خودتان نیز قدم بردارید. وقتی شخصی وارد محیط کارتان میشود این دکوراسیون دفتر کار شما است که پیش از حتی صحبت کردن با کارکنانتان با مشتریانتان صحبت میکند. آنچه شما بعنوان دکوراسیون داخلی در این محیط پیاده سازی میکنید شما را از رقبایتان جدا خواهد کرد. با اختصاص دادن این فضا به رنگها، لوگو و پیامهایتان به طور ناخودآگاه تصویری در ذهن مشتریانتان ایجاد میکنید که فراموش نخواهند کرد. در نتیجه ارتباط بهتری با مشتری خود برقرار خواهید کرد.
در برندینگ دفتر کار چه نکاتی باید رعایت شود؟
در قدم اول برای داشتن یک محیط کار پویا، ایجاد محیطی راحت و پایبند به اصول ارگونومی اهمیت دارد. در کنار آن باید بدانید در برندینگ دفتر کار باید از چه نکاتی پیروی کرده و از چه ابزاری استفاده کنید.
استفاده از علائم و لوگو ها
همه آنچه در نگاه اول در یک دفتر کار دیده میشود ظاهر آن است. یکی از مواردی که میتواند در ظاهر دکوراسیون دفتر کار، برندتان را به نمایش بگذارد علائم است. علائم میتوانند دفتر کار شما را منظم و سازماندهی شده نشان دهند. علائمی که به پیاده سازی هویت برند در طراحی دفتر کار شما کمک میکنند شامل لوگو، نام شرکت، رنگهای برند و حتی علائم و نشانههایی برای مسیریابی، علائم دپارتمانها یا دفاتر مختلف و حتی فونتی یکسان و یکپارچه که در برندسازی شما مورد استفاده قرار گرفته شده میشود. اگر در نگاه اول نتوانید این نظم را در محیط ایجاد کنید، شخصی که وارد دفتر کار شما میشود احساس خواهد کرد شما به اندازه کافی منظم و سازمانیافته نیستید و حتی ممکن است نظرش نسبت به برند شما تغییر کند.
لوگو و شعاری که دارید میتوانند به خوبی در نگاه اول شما را به افرادی که وارد شرکتتان میشوند معرفی کنند. بنابراین از آن در فرایند برندینگ دفتر کار بهره بگیرید.
رنگ ها
بهره گیری از رنگ ها مورد مهم دیگر در برندینگ دفتر کار است. برند شما یک پالت رنگی دارد که باید به خوبی از آن برای پیاده سازی هویت برند در طراحی دفتر کار استفاده شود. اما در انتخاب رنگ و پیاده سازی رنگ سازمانی در دکوراسیون داخلی نباید اغراق شود. بلکه باید همه چیز به تناسب خاص خودش در فضا مورد استفاده قرار بگیرد. با انتخاب رنگهای درست در دفتر کارتان میتوانید بهره وری کارمندان، روحیه عمومی و سلامت محیط کار را ارتقا دهید. همانطور که گفته شد نه قرار است رنگها را بیش از اندازه به کار بگیرید نه به طور کل آنها را فراموش کنید. استفاده از رنگها را به دیوارها و آثار هنری محدود نکنید. بلکه میتوانید وسایل دکوری کوچک روی میز، یا میز و صندلیهای اداری را نیز با رنگی خاص انتخاب کنید.
در حالیکه معمولا رنگهای اصلی برندتان باید در فضا غالب باشند، میتوانید چند رنگ دیگر نیز با توجه به کارتان در نظر بگیرید. معمولا ترکیبی از رنگها میتواند تاثیر بهتری در فضا بگذارد. برای ترکیب کردن رنگها نیز میتوانید از نکات زیر استفاده کنید:
ترکیب آبی و سبز احساس آرامش بیشتری در فضا ایجاد میکند و کارایی افراد را بالاتر میبرد. این ترکیب اغلب در محیطهای باز یا اوپن آفیسها به کار گرفته میشود.
قرمز رنگ جذابی است اما نباید در محیط کار زیاد استفاده شود چرا که موجب میشود کارمندان تمرکز کافی برای کار کردن در محیطی که زیاده از حد قرمز است نداشته باشند.
رنگ سفید فضا را بزرگتر نشان میدهد. اما در نظر داشته باشید برای اینکه بکر بودن و جذابیتی که این رنگ در فضا ایجاد میکند از بین نرود باید همیشه کاملا سفید باقی بماند.
زرد یک رنگ با انرژی مثبت است که میتواند خلاقیت یک محیط کار را بالا ببرد. بخصوص در مکانهایی که میخواهید همفکری و مشارکت صورت گیرد.
رنگهای مشکی و خاکستری این روزها در دفاتر کار، بخصوص دکوراسیونهای صنعتی، بسیار کاربرد دارند چرا که رسمیت خاصی به محیط میبخشد.
با توجه به رنگهای برندتان و استفاده از چند رنگ متنوع دیگر، به زیبایی میتوانید هویت برندتان را در دکوراسیون داخلی دفتر کارتان به تصویر بکشید.
چیدمان و طراحی
نوع چیدمان دکوراسیون یک دفتر کار نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. چیدمان صحیح میتواند مشارکت و همکاری را بین کارمندان بالا ببرد. از آنجایی که کارمندان زمان زیادی را در محیط کار سپری میکنند، شما باید کاری کنید که بهتر و موثرتر بتوانند عمل کنند و به نوعی به آنها انگیزه بدهید. از سوی دیگر، این چیدمان توسط مشتریان شما نیز دیده میشود. پس هر چه کاربردیتر و مرتبتر باشد در برندینگ شما تاثیر بهتری خواهد گذاشت. نکاتی که باید در چیدمان و طراحی دفتر کار در نظر بگیرید:
نور و فضای کار؛ نور کم تاثیر منفی به روی بهرهوری و احساسات افرادی که در یک محیط کار میکنند خواهد گذاشت. اگر میخواهید از نور طبیعی کمک بگیرید باید دفتر کار را طوری بچینید که همه به یک اندازه از این نور بهرهمند شوند. به هر یک از کارمندان فضای کافی برای حرکت بدهید تا بتوانید محیطی مشارکتیتر و تعاملیتر ایجاد کنید. اگر در دفتر کارتان تردد صورت میگیرد، این نکته را در زمینه رفت و آمد اشخاص به داخل شرکت نیز در نظر بگیرید.
فضای استراحت؛ این فضا باید جایی دورتر از میز کار کارمندان باشد. جایی که منظره متفاوتی داشته باشد و کارمندان در آن احساس راحتی بیشتری داشته باشند و بتوانند تبادل نظر کنند.
تمیزی و نظم؛ بخشی از برندینگ دفتر کار، ایجاد حس اولیه خوب برای افرادیست که وارد شرکت شما میشوند. همانطور که گفته شد سایر اشخاص هویت شما را با ورود به دفتر کارتان متوجه میشوند. در کنار تمامی کارهایی که برای پیاده سازی هویت برند در طراحی دفتر کار انجام دادید، اگر در نهایت دفتر کاری نامرتب و نامنظم داشته باشید باز هم در نظر مشتریتان قابل اعتماد نخواهید بود. محیط کار شما داستانی از برندتان را بازگو میکند، پس باید تا جای ممکن تلاش کنید این داستان به خوبی و تاثیرگذار بیان شود.
چیدمان متفاوت و در عین حال کاربردی میتواند برند شما را در نظر دیگران خلاقتر نشان دهد.
وسایل مورد استفاده در دکوراسیون داخلی
انتخاب وسایل یک دفتر کار از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که میز و صندلی و هر آنچه در چیدمان یک دفتر کار تاثیرگذار است تصویری از برند شما را به نمایش میگذارند. با توجه به نوع فعالیتی که دارید و اینکه میخواهید چه محیطی را خلق کنید، میتوانید از مبلمان، صندلی و میزهای مختلفی برای دکوراسیون داخلی دفتر کارتان استفاده کنید. بعنوان مثال، میز و صندلی کارمندان از جمله وسایلی هستند که کارمندان کل روز را با آنها سپری میکنند. انتخاب میز و صندلی ارزان قیمت که اصولی طراحی نشدهاند به روی کارکرد آنها تاثیر گذار است. همچنین مبلمانی که میهمانان شما قرار است به روی آن بنشینند نیز برند شما را معرفی میکنند. راحتی و زیبایی آنها را نیز باید در نظر بگیرید.
منبع: شرکت معماری و دکوراسیون داخلی تهران دیزاین سنتر