اگر به لابی هتل های مشهور و بزرگ سر بزنید، میبینید تعداد افرادی که برای برگذاری قرار های اجتماعی و گردهمایی ها در این مکان حاضر شده اند، بسیار بیشتر از افرادی است که صرفا برای استراحت و انتظار در آن حضور دارند. تا به حال دقت کرده اید که مهم ترین کاربرد لابی هتل چیست؟ آیا صرفا این بخش یک سالن انتظار و یا یک مکان برای استراحت های کوتاه است؟ مطمئنا چنین نیست. در ادامه قصد داریم تا در مورد کاربرد های متفاوت لابی هتل اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم. در نهایت این مقاله برای کمک به طراحان و افرادی که قصد ساخت هتل دارند نوشته شده تا بتوانند پس از مطالعه آن، دید خوبی نسبت به ساخت لابی برای استفاده آن توسط انواع مشتریان و در جهت کاربرد های گوناگون پیدا کنند. با ما همراه باشید.
کاربرد لابی هتل چیست؟
بهتر است با ذکر یک مثال به تفهیم کاربرد لابی هتل بپردازیم. کاربرد رستوران چیست؟! شاید رستوران ها بیش از ۱۰ کاربرد داشته باشند؛
سرو غذا
ایجاد یک محیط اجتماعی برای گفتگو
مکانی برای استراحت کوتاه
و…
یک رستوران عالی تمامی این کاربرد ها را در کنار یکدیگر دارد و برای بهبود تجربه مشتریان در هر کدام از آنها، تلاش میکند.اما در نهایت کاربرد اصلی رستوران، رفع گرسنگی و سرو غذاست. اگر صاحب یک رستوران به این کاربرد کم توجهی کند و دیگر ویژگی ها را به بهترین شکل ممکن ارتقاء دهد، بازهم در آخر یک رستوران بی کیفیت دارد.
در مورد لابی نیز این مثال صدق میکند. کاربرد لابی چیست؟
مکانی برای استراحت
مکانی برای گفتگو
مکانی برای انتظار
مکانی برای پر کردن اوقات فراغت و…
در گذشته شاید بیش از همه، مخاطبان برای استراحت های کوتاه به لابی هتل رجوع میکردند اما امروزه کمی شرایط متفاوت شده است. هر روز نقش روابط اجتماعی در زندگی ما بیشتر میشود و افراد موفق همواره به اهمیت بالای این روابط اشاره میکنند.
کاربرد لابی هتل در گذشته چگونه بود؟
امروزه میتوان گفت اصلی ترین استفاده مخاطبان از لابی هتل، برقراری روابط اجتماعی است. اما فراموش نکنید که این کاربرد باید در کنار دیگر کاربرد ها مد نظر طراح یا سازنده لابی قرار بگیرد. در ادامه در مورد وظایف یک طراح داخلی برای بهبود تجربه مخاطبان در همه زوایا و کاربرد های لابی اطلاعاتی در اختیار شما قرار میگیرد.
برای بهینه سازی لابی در جهت برقراری بهتر ارتباطات چکار کنیم؟
لابی یک مکان اجتماعی است. برای بهینه سازی آن در جهت برقراری بهتر ارتباطات اجتماعی باید تمامی جوانب را در نظر بگیرید. اولین و مهم ترین موضوع، وجود وسائل راحتی مسافرانی است که به این منظور به لابی هتل مراجعه میکنند. میز و صندلی های شیک، رسمی و البته خوشرنگ میتواند باعث برگذاری یک جلسه بسیار مجلل شود.
اینترنت پر سرعت
اما این موضوع صرفا به میز و مبلمان ختم نمیشود. وجود یک دستگاه wifi واقعا پرسرعت یک نیاز ضروری برای لابی هتل شماست. در بسیاری از جلسات تشکیل شده در لابی ها، کافی شاپ و… سخنران نیاز به استفاده از رایانه و دیگر دستگاه های هوشمند دارد اما نبود شبکه اینترنت پایدار عملاً نیمی از کاربرد این وسایل را حذف میکند.
پس از wifi نیز به همین دلیل ذکر شده (استفاده مداوم از رایانه و تلفن همراه)، در دسترس بودن پریز های برق را مد نظر قرار دهید و مطمئن شوید که میز و صندلی های رسمی شما نسبت به پریز های برق دارای فاصله مناسبی هستند.
دقت داشته باشید که دو ویژگی بالا صرفا برای سوشیالایز یا برقراری روابط اجتماعی در لابی نیست که اهمیت دارند. بلکه حتی برای یک استراحت نیم ساعته نیز این دو به خوبی باعث ایجاد حس رضایت در مخاطبان هتل شما میشوند.
در لابی منو غذا و نوشیدنی ارائه دهید!
در هتل های خارجی شاهد وجود بار و حتی رستوران در لابی هتل ها هستیم. تصور کنید که افراد حاضر در لابی پس از یک جلسه یک یا دو ساعته به زمان ناهار یا شام نزدیک میشوند. آنها حتما باید برای صرف غذا به رستوران و کافه هتل مراجعه کنند؟ تا جایی که برایتان مقدور است، شرایطی را فراهم کنید که توانایی سرو مواد غذایی در لابی هتل برای حاضران فراهم شود.
فضای دید گسترده
فضای دید حاضران در لابی را به بیرون محدود نکنید. ساختار شیشه ای این بخش از هتل باعث ایجاد یک فضای دلباز میشود که به افراد انگیزه بیشتری برای گذراندن زمان در آن میدهد. علاوه بر این قابل مشاهده بودن این لابی زیبا از بیرون هتل باعث افزایش درخواست مخاطبان نسبت به پذیرش در هتل شما میشود. پس با تصور ایجاد یک فضای آرامش بخش، نور طبیعی و فضای دید باز را از مخاطبان خود دریغ نکنید.
تا اینجا اطلاعاتی در مورد بهینه سازی لابی در جهت استفاده در برقراری ارتباطات اجتماعی به شما داده شد. اطلاعاتی که در ادامه گفته میشود، از نکاتی است که علاوه بر بهبود فضای لابی هتل در جهت استفاده از این کاربرد ذکر شده، به خوبی باعث افزایش حس مثبت مخاطبانی میشود که برای استراحت، گذران وقت و دیگر موارد به آن رجوع کرده اند.
پرداختن به تمامی زوایای کاربردی هتل
زمانی که برای استراحت به یک مکان مراجعه کنید، انتظار چه چیزی را دارید؟ همینطور مدت زمانی را که در یک سالن منتظر میمانید؟ خودتان را در این جایگاه بگذارید و تصمیم گیری کنید:
ویژگی های بصری
پس از وجود اینترنت پرسرعت، دسترسی به پریز برق و امکان سرو مواد غذایی، وجود ویژگی های ظاهری و بصری میتواند تأثیر بسیار مثبتی بر روی استراحت مخاطب شما بگذارد. برای این موضوع علاوه بر وجود رنگبندی و نور کافی در لابی هتل، باید به وجود تابلو های زیبا، گیاهان طبیعی و خاص و… اهمیت دهید.
وسائل سرگرمی
یک موسیقی ملایم و یا حتی زنده به خوبی میتواند باعث فراهم شدن وسائل سرگرمی مخاطبان شما شود. همینطور بازی های کوچک مانند تخته نرد و… باعث افزایش حس مثبت کاربران به لابی هتل و زمانی که در آن گذرانده اند میشود.
حتی میتوانید کمی متفاوت تر عمل کرده و در لابی هتل، یک کتابخانه کوچک از کتاب های منتخب کشور های مختلف قرار دهید.
اطلاعات مورد نیاز مسافران را در اختیارشان بگذارید
یک گام به جلو بروید. صرفا قرار نیست به راحتی مخاطبان در هتل خود فکر کنید. مسافران تنها برای استقرار در هتل به شهر شما سفر نکرده اند، پس اطلاعات مورد نیازشان را در اختیار آنها قرار دهید. این اطلاعات میتوانند مواردی چون:
اطلاعات آب و هوا
اطلاعات حمل و نقل
مکان های گردشگری منطقه
اطلاعات جذاب مربوط به فرهنگ شهر
بازار های محلی
و ده ها نوع اطلاعات جذاب دیگر باشد.
کلام آخر
در ابتدا نیز ذکر شد که کاربرد لابی هتل شما صرفا یک مورد نیست و قرار نیست در آن به صورت تک بعدی عمل کنید. اما این موضوع مهمی است که بدانید بخش عمده مخاطبان شما از این بخش هتل چه انتظاری دارند و سپس تمرکز اصلی خود را روی این خواسته و کاربرد بگذارید. در کنار آن نیز به خوبی به بقیه مخاطبانتان اهمیت دهید.
می توان گفت یکی از مهمترین عوامل موثر در خرید شما از یک فروشگاه کفش، طراحی انجام شده برای دکوراسون فروشگاه کفش است. اگر قصد دارید با ایجاد یک دکوراسیون جدید برای فروشگاه کفش خود، باعث ایجاد جلوه ای جذاب و خاص و در نهایت افزایش چند ده درصدی فروش فروشگاه خود شوید، در این مقاله با ما همراه باشید تا 7 ایده جذاب و متفاوت برای دکوراسیون فروشگاه کفش ارائه نماییم.
شاید دیگر دوران استفاده از قفسه های عمودی و افقی ساده و معمولی گذشته باشد. برای اینکه بتوانید دیزاین فروشگاه کفش مردانه خود را به شکلی زیبا و جلوه ای خاص به مخاطبان نشان دهید. باید از نکات حرفه ای دکوراسیون داخلی استفاده کنید. یکی از این نکات، استفاده از حجم های متفاوت است!
همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، در این دکور فروشگاه کفش خبری از یک قفسه افقی با ده ها جفت کفش نیست. در این دکوراسیون، حجم ها از جای خود بیرون آمده و ظاهری جدید را برای فروشگاه رقم زده اند. البته اگر کمی بیشتر دقت کنید، مشاهده میشود که رنگ کفش ها با رنگ دیوار و پس زمینه همخوانی مناسبی را دارد. همینطور نور پردازی آن نیز به همین صورت است.
نکته بعدی برای طراحی دکور کفش فروشی مردانه، افزایش ارزش کفش هاست! منظور از این صحبت این است که دیگر قرار نیست در هر یک متر قفسه ۷ یا ۸ جفت کفش قرار داده شود. ارزش کفش های فروشگاهتان را بالا برده و هر کدام را در فاصله مکانی مناسبی نسبت به دیگر کفش ها قرار دهید. در دکور پشت شیشه این مغازه (عکس فوق) این موضوع را مشاهده میکنید که کفش ها در فواصل مکانی مناسبی نسبت به یکدیگر قرار گرفته اند.
شاید چیدمان فروشگاه کفش زنانه کار بسیار سختی باشد. نگاه ریزبین خانم ها حتی در بهترین حالت ممکن نیز به دنبال یافتن ایرادی در دکور شما خواهد بود.
اگر به تصویر بالا دقت کنید، مشاهده میکنید که چیدمان این فروشگاه کفش بسیار خاص و جذاب است. شاید تعداد کفش های موجود در چنین فروشگاهی حتی به ۵۰ جفت هم نرسد. نیمی از جذابیت این دکور ها مربوط به رنگ سفید آن و سِت شدن دقیق این رنگ با رنگ کفش هاست. نیم دیگر را نیز میتوان به خاص بودن این دکور مربوط دانست.
این دکور به حالت میز و صندلی چیده شده است. شاید هیچ ارتباطی بین یک فروشگاه فروش کفش با میز و صندلی وجود نداشته باشد اما طراح حرفه ای این دکوراسیون فروشگاه کفش، به خوبی از این بی ارتباطی یک نظم و طرح جالب و خارق العاده ساخته که شاید حتی باعث جذب نگاه آقایانی شود که به صورت گذری از مقابل درب این مغازه عبور میکنند.
این دکور فروش کفش زنانه را میتوان مصداق بارزِ نظم در عین بی نظمی دانست! هیچکدام از جعبه های موجود در این دکوراسیون با یکدیگر هم اندازه نیستند و حتی از نظر تراز نیز باهم متفاوت اند، اما زمانی که به این بی نظمی نگاه کنیم در نهایت این چیدمان باعث جلب نظر و نگاه ما میشود.
طراحی دکوراسیون فروشگاه کفش اسپرت باید تماما مبتنی بر خلاقیت پیش برود و قسمت اعظم این خلاقیت را رنگ و نور داخل دکور تشکیل میدهد.
یکی از جزییاتی که دکور فروشگاه های فروش کفش اسپرت بزرگ مشاهده میکنید این است که آنها به ندرت از دکوراسیون های فضاگیر و حجیم استفاده میکنند و بر عکس فروشگاه های کفش زنانه، در این فروشگاه ها، اغلب کفش ها را معلق در هوا میبینیم. دلیل این موضوع چیست؟
توجیه این است کفش های اسپرت جزییات بسیار زیادی دارند که باید تماما توسط مخاطبان مشاهده شوند. از همین رو دکور های موجود، تا جای ممکن ساده میشوند تا مخاطب بتواند به خوبی کفش را مشاهده، بررسی و سپس برای خریداری آن اقدام کند.
علاوه بر این، رنگ دیوار و پس زمینه در دکوراسیون این کفش فروشی ها از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. رنگ های اسپرتی مانند قرمز و یا مشکی میتواند باعث بهتر دیده شدن کفش ها شوند. رنگ سفید نیز میتواند باعث ایجاد جلوه های خاص شود اما مطمئنا پیاده سازی آن در دکور فروشگاه کفش اسپرت نیاز به نظر یک طراح حرفه ای دارد.
برای طراحی دکور فروشگاه کفش بچه گانه باید به دو مورد دقت کنید:
دیگر مانند گذشته قرار نیست که والدین برای کودکان خود خرید کنند! بلکه مخاطب نهایی شما همان کودکان هستند و آنها باید نظر آخر در مورد خرید البسه و کفش را بدهند. پس تا جای ممکن فروشگاه و دکور خود را برای آنها بهینه کنید.
در برخی از فروشگاه های کفش بچه گانه اروپایی، در نگاه اول تصور میکنیم که در حال مشاهده یک فروشگاه اسباب بازی هستیم. این موضوع در تصویر زیر به خوبی مشهود است.
در چنین محیط هایی مقاومت خرید از سمت خانواده و مقاومت انتخاب از سمت کودک کاهش پیدا میکند. وجود رنگ های جذاب در دکوراسیون فروشگاه باعث تمایز شما در بین تمامی رقبا میشود و در نهایت به فروش و سود بیشتر ختم خواهد شد.