کافهها دارای فرهنگ و مفهومی بالاتر از رفتن و نوشیدن یک قهوه هستند. فرهنگ کافی نشینی را میتوان کنشی اجتماعی در اوایل سده هجده و نوزدهم در کشورهای اروپایی دانست. در آن زمان فرهنگ کافه نشینی اصولا در بین افراد دانشمند و هنرمندان رایج بود و عمده فعالیت افراد در این مکانها معطوف به سرگرمی و بحث بر سر موضوعات سیاسی بوده است. اما کم کم کافه نشینی از مفهوم اولیه خود دور شد و در حال حاضر کافهها مکانی برای کار، تفریح، صحبتهای دوستانه و صحبت در رابطه با موضوعات عمومی شده است. در ادامه به رایجترین نوع کافهها اشاره خواهیم کرد.
کافههای بیرونبر را میتوان مکانی مناسب برای افرادی دانست که به زندگی پر قدرت و پر شتاب علاقه زیادی دارند. همچنین میتوان گفت این کافهها برای افرادی مناسباند که زمانی برای نشستن ندارند. هرچند میتوان در این کافی شاپها تعدادی صندلی را دید اما عموما بسیاری از افراد سفارشات خود را میگیرند و بیرون از محل کافی شاپ آنها را میل میکنند. شاید دلیل استفاده از این صندلیها را بتوان تنها به منتظر بودن ارتباط داد، چراکه شما در زمان سفارش تا آماده شدن میتوانید از این صندلیها استفاده نمایید.
در ادامه معرفی طراحی دکوراسیون انواع کافه به معرفی کافه های شرکتی پرداختهایم. این نوع کافهها معمولا بر اساس هویت شرکتی طراحی و ساخته میشوند. کافههای شرکتی را میتوان مانند فروشگاههای زنجیرهای دانست که در ایران و سراسر جهان مشغول به فعالیت هستند. از آنجایی که این شرکتها از یک هویت واحد برای تمام شعب خود بهره میبرند شما تفاوت زیادی در شعب مختلف این کافهها نخواهید دید. مواردی که در شعب این کافهها از طراحی یکسانی برخوردار هستند به شرح زیراند:
از جمله معروفترین کافههای شرکتی دنیا میتوان به Starbucks، Dunkin، Gloria Jeans و Donuts اشاره کرد. تمام موارد نام برده شده از جمله برندهای معروفی هستند که برای مخاطبان دارای محبوبیت فراوانیاند. از دیگر ویژگیهای این نوع کافهها میتوان به طراحی داخلی بسیار راحت و استفاده از رنگهای شاد و جذاب اشاره کرد. عموما در این نوع کافهها مبلمان و صندلیها به صورتی چیده میشوند که هر مجموعه صندلی و میز دارای فضای اختصاصی خود باشد. از جمله مواردی که در کافههای شرکتی به صورت برجسته و شاخص استفاده میشود، نام برند یا لوگو مجموعه است.
ایام خوش دانشجویی را میتوان یکی از خاطره انگیزترین مراحل زندگی هر شخص دانست. شاید زمینه ایجاد روابط اجتماعی در سلف سرویس دانشگاه، کلاس درس و محیط آن شکل بگیرد؛ اما برای گسترش این روابط و ساخت خاطرات خوش و شیرین کافی شاپ بهترین مکان خواهد بود. کافهای را میتوان کافه دانشجویی دانست که دارای ویژگیهای زیر باشد.
استفاده از کافه دیگر تنها محدود به زمانهای خوشگذرانی و تفریح نیست و عدهی زیادی از افراد برای انجام کارهای خود به این مکان میروند. احتمالا دیدهاید افرادی را که در کافه مشغول کار با لپتاپ یا نوشتن یک گزارش هستند. لازم به توضیح است که کار کردن در کافی شاپ دارای آداب و رفتار مخصوصی است که رعایت آن باعث استفاده حداکثری شما و دیگران از محیط کافی شاپ خواهد شد. کافی شاپی را میتوان مناسب کار دانست که از ویژگیهای زیر برخوردار باشد.
مورد بعدی که در بررسی طراحی دکوراسیون انواع کافه به آن خواهیم پرداخت، کافه پیاده رو است. این نوع کافهها عموما تنها یک مکان سرپوشیده دارند که از آن برای بخش کارمندان و سرو قهوه و دیگر محصولات استفاده میشود. در طراحی این نوع کافهها عموما جزئیات از جمله مواردی است که به آن توجه ویژهای میشود. در بخش مشتریان این نوع کافهها از چتر یا سایه بانهای زیبایی برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید استفاده میشود. برای زیبایی بیشتر در برخی از کافهها از چترهای استفاده میگردد که مقداری نور را از خود عبور دهند تا فضا سازی مناسبی برای مشتریان ایجاد شود. این نوع کافهها برای گپ و گفتگوهای روزمره بسیار مناسب و عالی هستند.
منبع: تهران دیزاین سنتر